– درب های کشویی (ریلی  (SILIDING DOOR) : این دربها یک تکه بوده و روی ریلی در پایین درب لغزیده و به چپ و راست حرکت می کنند.
    – درب های لولایی (SWING DOOR) : دربهایی هستند که به صورت دو لنگه یا تک لنگه حول یک لولا حرکت افقی دارند.
    – درب های چند تکه (SECTIONAL DOOR): این درب ها به صورت تکه های افقی روی هم قرار می گیرد و هنگام باز شدن به بالا حرکت کرده و سپس ۹۰ درجه چرخیده و موازات سقف قرار می گیرند.
    – درب های یک تکه چرخان (TILT DOOR): این درب ها به طور یکپارچه با حرکت عمودی حول دو نقطه در طرفین چرخیده و به موازات سقف قرار می گیرند.
    برای باز و بسته کردن انواع مختلف درب ها سیستم هایی با مکانیسم های متفاوت طراحی شده است ولی اکثر سیستمها از نوع الکترومکانیکی می باشند.


    قسمتهای اصلی یک سیستم درب بازکن اتوماتیک با مکانیسم الکترومکانیکی به صورت زیر است.
    ۱-‏موتور الکتریکی
    ۲-‏قسمت مکانیکی یا گیربکسی
    ۳-برد الکترونیکی
    ۴- تجهیزات ایمنی
    ۵-‏شستی های کنترل دستی
    ۶-ریموت کنترل

    تعمیردرب اتوماتیک
    ۱-موتور الکتریکی : 
    ‏در اکثر موارد برای سیستم های در بازکن اتوماتیک از موتورهای تکفاز استفاده می شود . این موتوها باید قابلیت چیگرد راستگرد شدن داشته باشند لذا از موتورهای تکفاز با دو سیم پیچ مشابه استفاده می شود که باسری قرار گرفتن یک خازن با هر کدام از سیم پیچ ها می توان جهت حرکت موتور را تغییر داد . معمولا ۴ ‏سیم از موتور خارج می شود که یک سیم به عنوان ارت و دوسیم دیگر به دو سر خازن وصل می گردند تمام سیمهای موتور در انتها به ترمینالهای مدار الکترونیکی وصل می شوند .

    این موتورها در توانهای ۵۰ ‏وات تا ۱۰۰۰ ‏وات برای درب های مختلف از نظر اندازه و وزن مورد استفاده قرار می گیرد .

    تنها در مورد درب های دو لنگه از دو موتور استفاده می شود ولی در بقیه موارد یک موتور مورد استفاده قرار می گیرد . نکته ای که باید در مورد کار موتور توجه نمود اینست که کار یکسره و مداوم موتور در این سیستم ها باعث داغ شدن موتور و آسیب دیدن آن می شود. لذا باید از باز و بسته کردن پشت سرهم درب بدون وقفه اجتناب کرد . موتور الکتریکی دو نمونه در بازکن ریلی و بازویی را در زیر میبینید:
    ۲-‏قسمت مکانیکی یا گیربکس :
    ‏بدلیل کافی نبودن نیروی یک موتور معمولی تکفاز برای باز و بسته کردن در باید توسط یک سیستم مکانیکی نیروی آن را افزایش داد . معمولا برای این کام از جعبه دنده ( گیربکس ) استفاده می گردد . پس از افزایش نیرو نحوه انتقال آن به درب بستگی به نوع درب دارد و به روش های گوناگون صورت می گیرد . برای درب های ریلی ( کشویی ) نیرو توسط یک چرخ دنده از محور محرک مکانیکی به دنده های شانه ای نصب شده زیر در منتقل می گردد .

    در مورد درب های یک تکه که بطور عمودی باز و بسته می شوندTitle Door و درب های تکه ای   Sectional  ‏نیرو توسط زنجیر یا تسمه انتقال می یابد و برای درب های تک لنگه یا دو لنگه ( Swing Door) ‏ توسط بازوهایی درب باز و بسته می گردد . در بعضی از مدل های ساخته شده برای درب های دو لنگه یا تک لنگه  Swing Door) ‏) سیستم گیربکس عبارت است ‏از یک پیچ حلزونی و مهره متصل به آن که با چرخشی پیچ و حرکت مهره در باز و بسته می شود . برای این که بتوا نیم در مواقع لزوم ( برای تنظیم هنگام نصب یا در موارد قطع برق) درب را به صورت دستی باز وبسته نماییم باید محور گیربکس را خلاص کنیم. در سیستمهای در بازکن بازویی این کار توسط آچار آلن که در محل مربوطه روی قسمت موتور- گیربکس قرارداده و چرخانده میشود انجام میگیرد.

    در سیستم های مربوط به درب های کرکره ای توسط سیم بکسل و در درب های یک تکه چرخان یا چند تکه (Tilt , Sectional) ‏که دستگاه اصلی روی سقف نصب می شود توسط یک ریسمان آویزان انجام می گیرد. در سیستم هایی که برای درب های کشویی ساخته شده اند این امر توسط باز کردن درب کوچک روی دستگاه اصلی توسط یک سوئیچ انجام می گیرد.
    ۳-برد الکترونیکی :
    ‏این برد جهت کنترل و تنظیم زمان حرکت درب بکار می رود و محل آن در سیستم های مختلف فرق می کند. به عنوان نمونه این برد در سیستم های درب های ریلی روی دستگاه اصلی و د‏ر سیستم های درب های لولایی به صورت جداگانه در یک تابلو در کنار در نصب می گردد ‏. معمولا روی برد ‏قسمتهای زیر وجود ‏دارد ‏:
    •ترانس تغذیه : ولتاژ تغذیه اصلی سیستم ۲۲۰ ‏ولت است و توسط این ترانس، تغذیه مدار ‏الکترونیکی که معمولا ۲۴ ‏ولت است تامین میگردد.
    ‏تر انس تغذیه با خروجی ۱۲ ‏و ۲۴ ‏ولت و تر انس تغذیه با خروجی ۱۵ ‏و ۲۰ ‏و ۲۵ ‏برای دو نوع در بازکن بازویی .
    • کارت رادیویی : بعنوان گیرنده ‏امواج رادیویی ارتباط بین ریموت کنترل و دستگاه اصلی را برقرار میکند.
    ‏رله ها . این رله ها برای اعمال دستورات کنترلی به موتور و لامپها بکار می روند .
    ولوم های تنظیم : برای تنظیم قدرت موتور یا زمان حرکت و ایست موتور بکار می روند .
    • کلیدهای ریز تنظیم : کلید های مینیاتوری هستند که به همراه ولوم ها جهت برنامه ریزی سیستم بکار میروند.
    • دیپ سوئیچ ها : اینها مجموعه کلید های ریز کنار هم هستند که برای برنامه ریزی سیستم بکار می رود.
    ترمینال های اتصال : برای ارتباط دستگاه اصلی با عناصر دیگر سیستم استفاده می شود . LED ‏های نشانگر حالات کار و حالات تنظیم برد را نشان میدهند.
    • فیوزها : برای حفاظت در برابر اضافه بار و اضافه ولتاژ در مدار قرار می گیرند .
    ‏برای اهداف حفاظتی هر سیستم تنها ریموت کنترل های خاص را می شناسد و تنها با این ریموت ها می توان درب را باز وبسته کرد .امکانات شناسایی ریموت و یا حذف ریموت های شناخته شده ‏و معرفی ریموت های جدید روی برد وجود دارد .
    ۴- تجهیزات ایمنی :
    ‏برای اینکه از آسیب رسیدن به افراد و وسایل نقلیه هنگام حرکت درب جلوگیری شود باید از تجهیزاتی استفاده ‏نمود که هم حرکت درب را اعلام کند و هم در صورت عبور فرد یا وسیله ای هنگام حرکت درب آن را به نحو مناسب متوقف نماید یا باز کند. معمولا برای این منظور از تجهیزات زیر استفاده ‏می شود:
    ۱-‏سنسورهای مادون قرمز ( Beam Sensor) (Photo Cell ‏:
    ‏این سنسورها که اصطلاحا چشمی نیز نامیده می شوند دارای دو قسمت جداگانه فرستنده TX ‏ و گیرنده RXمی باشند .یک جفت از این سنسورها (گیرنده و فرستنده) در بیرون و یک جفت دیگر در فضای داخل در دو طرف در رو به روی هم نصب میشوند .

    حداقل ارتفاع نصب ۲۵ ‏سانتی متر می باشد و آنها را در محل هایی که امکان نصب روی دیوار نباشد بر روی پایه های خاصی نصب می نمایند طرز کار سنسورها به این صورت است که دستگاه فرستنده TX ‏ نور مادون قرمز را توسظ یک دیود گالیم آرسنید تولید و پخش می کند. این اشعه توسط یک فتودیود روی گیرنده RX ‏ دریافت می گردد .

    معمولا یک دیود LED ‏روی گیرنده قراردارد که وقتی اشعه دریافت می شود ‏خاموش است .

    در صورت عبور فرد یا وسیله نقلیه ای از بین این دو قطعه و قطع شدن اشعه عبوری , LED ‏روی گیرنده روشن ‏می شود و یک رله که روی گیرنده وجود دارد تحریک می شود . ‏کنتاکتهای رله به مدار کنترل روی برد الکترونیکی متصل میشوند ‏و به این وسیله برد می تواند دستور لازم را برای توقف درب (اگر ‏در حال ‏بسته شدن باشد) یا باز شدن درب را بر طبق تنظیمات نحوه قرار گیری فرستنده و گیرنده ها در دو طرف درب ریلی(دید از بالا)‏انجام گرفته روی برد به موتور دستگاه صادر نماید.

    مشخصات و نحوه ‏اتصالات دو نوع سنسور مدل FT30 ‏و RR-TR2003 ‏در زیر به عنوان نمونه ذکر شده ‏است :

    مدل FT-30 :
    این چشمی ها که تصویر ظاهری و مدار داخلی آنها را در زیر می بینید می توانند حداکثر تا فاصله ۲۵ ‏متری نصب گردند.

    ولتاژ تغذیه هر دو قسمت گیرنده و فرستنده ۱۲ ‏یا ۲۴ ‏ولت AC ‏یا DC ‏می باشد وکنتاکتهای شماره ۵ (C) ‏و ۳ (NC) ‏روی گیرنده ‏به عنوان کنتاکت بسته برای اتصال به برد مورد استفاده قرار میگیرند در صورت استفاده از بیش از یک جفت چشمی باید کنتاکت های بسته گیرنده آنها را با هم سری کرد . هنگام نصب باید دقت کرد تا هر جفت فرستنده TX و گیرنده RX‏ در یک راستا و رو به روی هم قرار گیرند .

    نباید هر دو گیرنده ‏یا هر دو فرستنده ‏را در یک سمت نصب کرد بلکه باید یک فرستنده و گیرنده در یک سمت و یک فرستنده و گیرنده ‏در سمت دیگر نصب گردند .

    مدل RR-TR2003 : 
    ‏طول موج نور مادون قرمز تولید شده ‏در فرستنده ۸۸۰ ‏نانومتر و فرکانس مدولاسیون آن ۵/۱ ‏کیلو هرتز است و جریان مصرفی آن ‏۶۰ میلی آمپر می باشد . سایر مشخصات فنی مانند مدل قبلی است اگر بخودهیم برای این مدل از ولتاژ ۱۲ ‏ولت استفاده ‏کنیم بایدجامپر SWI ‏را روی برد گیرنده ‏و فرستنده اتصال کوتاه کنیم. همچنین برای اتصال دو جفت گیرنده ‏و فرستنده به صورت سنکرون باید جامپرهای TPI ‏را روی فرستنده و گیرنده ها اتصال کوتاه کرد. در این حالت فقط باید از ولتاژ AC ‏استفاده کرد.
    ۲-‏لامپ های نشانگر :

    ‏معمولا ۳ ‏نوع لامپ در سیستم های درب بازکن نصب می شود .
    • لامپ چشمک زن ( FLASHER )(BLINKER ‏) : این لامپ در بالای درب در معرض دید نصب می شود هنگام حرکت درب برای باز بسته شدن چشمک می زند دارای یک کاور زرد رنگ می باشد و لامپ داخل آن معمولا ۲۵ وات بوده ‏و با ولتاژ ۲۴ ولت تغذیه می شود . ممکن است یک مدار الکترونیکی فلاشر نیز برای فلاشر زدن لامپ در داخل چراغ وجود داشه باشد در بعضی موارد تغذیه لامپ ۲۲۰ ولت میباشد در این صورت معمولا از لامپ ۴۰ وات استفاده. می گردد و جزئیات مربوطه را می توان از بروشور لامپ استخراج کرد . در بعضی از چراغ ها نیزآنتن مربوط به مدار گیرنده ‏رادیویی در کنار چراغ نصب شود .
    • لامپ نشانگر باز بودن در ( OPEN GATE LAMP ‏) :‏این لامپ تا زمانی که در باز باشد روشن می ماند و بعد از بسته شدن در خاموش می گردد . این لامپ از مدار الکترونیکی فرمان می گیرد .
    ۴-لامپ های روشن کننده اطراف درب ( COURTESY LAMP ‏) : ‏این لامپ برای روشن کردن اطراف درب در شب استفاد. می شود و بعد از چند دقیقه پس از بسته شدن درب خاموش می گردد تغذیه آن از برد الکترونیکی تامین می گردد .

    ۵- شستی های کنترل دستی : 
    ‏این شستی ها عبارتند از یک شستی باز و یک شستی بسته ( STOP ‏) که جهت حرکت درب برای باز و بسته شدن و یا توقف آن در صورت نبود ریموت کنترل استفاده ‏می شوند البته باید شستی STOP ‏را در محل مناسبی در دسترس نصب کرد تا در موارد اضطراری برای متوقف کردن درب از آن استفاده کرد . شستی بسته STOP ‏در داخل نصب میشود و شستی باز استارت معمولا به صورت سوئیچی است و با یک کلید مانند کلید درهای معمولی می توان آن را باز کرد (با جا دادن سوئیچ در محل مربوطه و چرخاندن آن کنتاکت باز آن بسته

    می شود ) و در بیرون نصب میگردد.

    ۶-ریموت کنترل : 
    ‏برای کنترل از راد ‏دور سیستم درب بازکن اتوماتیک معمولا از یک فرستنده رادیویی کوچک دستی استفاده می شود که به آن ریموت کنترل ( REMOTE ‏) می گویند . بر روی ریموت شستی های فشاری وجود ‏دارد ‏که برای باز و بسته کردن یا توقف در از آنها استفاده ‏می گردد . دستگاه ‏ریموت به همراد ‏آنتن و کارت راد ‏یویی گیرنده ‏روی برد الکترونیکی اجزای ارتباط رادیویی دستگاه ‏را تشکیل می دهند.
    ‏برای درک بهتر وآشنایی با نحوه نصب و کارکرد ‏اجزای سیستم درب بازکن اتوماتیک دو نمونه از این سیستم ها را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم .
    مدلهای سری ۹۰۰CT ‏و ۹۰۰SC ‏برای درب های کشویی ریلی: 
    ‏دستگاه اصلی این سیستم دارای یک موتور و گیربکس منتهی به یک چرخ دنده است و برد الکترونیکی نیز روی دستگاه ‏اصلی قراردارد و توسط سایر متعلقات نشان داده ‏شده در شکلهای زیر برروی کف در کناره ‏چپ یا راست درب نصب می گردد .

    نحوه نصب :
    ‏ابتدا باید از محکم بودن چارچوپ در و راحت سرخوردن آن بدون اصطکاک روی ریل ها اطمینان حاصل کرد باید هرگونه قفل معمولی را از روی در باز نمود و لوله های مربوط به سیم کشی را در کف و دیوارها جاسازی نمود همچنین باید استپ های مکانیکی در دو سوی در قرار داد تا درب از ریل خارج نشود. شما نحوه نصب اجزای این سیستم روی یک درب کشویی را در ادامه مشاهده ‏می کنید:
    ‏۱-دستگاه ‏اصلی
    ۲-‏لامپ فلاشر
    ۳-‏آنتن
    ۴- ‏کلید استارت بیرونی
    ۵-‏چشمی
    ۶-‏ستون نصب چشمی
    ۷-ریل
    ۸-براکتهای تنظیم میکروسوئیچ
    علامت
    ۹-‏علامت هشدار
    ‏۱۰- استوپ های مکانیکی
    برای تعمیر درب اتوماتیک باید مراحل زیر را طی کرد : 

    انواع درب اتوماتیک شیشه ای ، درب اتوماتیک پارکینگی، کرکره های برقی،‌ دوربین های مدار بسته
    کار را از حرفه ای ها بخواهید

    دربهای اتوماتیک شیشه ای –
    مرکز توزیع و نصب انواع درب های اتوماتیک شیشه ای.
    جدید ترین دربهای اتوماتیک شیشه ای را از ما بخواهید!!!
    انواع درب اتوماتیک :
    1- درب اتوماتیک شیشه ای کشویی (اسلایدینگSliding )
    2- درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی
    3- درب اتوماتیک شیشه ای بازویی ( سری جدید)
    4- درب اتوماتیک شیشه ای فولدینگ
    5- دربهای اتوماتیک شیشه ای گردو نیمگرد
    6- درب اتوماتیک شیشه ای لولایی (Swing)

    ریموت کنترل چند حالته
    – قابلیت تنطیم کوچکترین پارامترهای کنترلی و حرکتی/در 14 گزینه
    -دارای ریموت کنترل و قفل برقی (ضد سرقت)
    – قابلیت نصب کارتخوان- سیستم اثر انگشت- یو پی اس و سایر سیستمهای امنیتی
    – چشمی های میکرو ویو ضد انعکاس
    – چشمی های مادون قرمز ایمنی بین دربها
    – سیستم ماژولار ( تعمیرات سریع)
    – هم قفلی دو درب پشت سر هم (سیستم امنیتی)
    -فریم زیبا و تخصصی دور شیشه با ایمنی بالا
    – نصب در کمترین زمان
    – خدمات،سرویس و تعمیرات در اسرع وقت- 09126756940

ارسال دیدگاه

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت تعمیر درب اتوماتیک 09126756940 محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
مدیریت : مهندس گودرزی 09122947890
مشاوره رایگان
error: 09126756940(سرویس دُر)