آموزش کامل نحوه کنترل و برنامه ریزی انواع جک پروتکو
یکی از مهم ترین آموزش هایی که شما در هنگام نصب جک پروتکو باید آن را به خوبی در ذهن داشته باشید، آموزش نحوه کنترل و برنامه ریزی جک های پروتکو می باشد. در ادامه شما را به صورت کامل با مشخصلا تمامی جک های پرتوکو و نحوه برنامه ریزی آن ها آشنا خواهیم کرد تا بدون دردسر بتوانید برنامه ریزی مد نظر خود را به جک درب پارکینگ بدهید.
برنامه ریزی جک ها یکی از مهم ترین بخش های نصب می باشد تا از بروز صدمات در آینده جلوگیری شود. لازم به ذکر است نحوه کنترل و برنامه ریزی جک درب پارکینگ بسیار با اهمیت است و اگر در آن خطایی رخ دهد باعث بروز صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.
مشخصات تمامی جک های پروتكو
قبل از آن که شما را به صورت کامل با نحوه کنترل و برنامه ریزی انواع جک پروتکو آشنا کنیم؛ شما اول باید به مشخصات این نوع از جک های درب پارکینگ به خوبی آشنایی داشته باشید. به همین دلیل ما مشخصات کلی تمامی جک های پروتکو را برای شما به صورت ذیل توضیح داده ایم:
-
امكان استفاده از تعداد نامحدودي ريموت فابريك هم كد
-
مجهز به نمايشگر ، جهت كليه دستورالعمل ها و اخطارهاي سيستم
-
امكان برنامه ريزي به دو صورت تمام اتوماتيك و نيمه اتوماتيك
-
قابليت نصب بر روي انواع درب هاي كشويي ، دو لنگه ، تك لنگه و …….
-
امكان برنامه ريزي هر كدام از جكها به صورت جداگانه
-
قابليت نصب قفل الكترونيكي بر روي درب با استفاده از كارت رابط ( MEL )
-
امكان برنامه ريزي دكمه هاي ريموت در سه مد معمولي ، تك لنگه اي و Stop
-
داراي خروجي براي كنترل روشنايي و غيره (در مركز Q60/1A)
-
امكان توسعه تعداد ريموت ها به تعداد درخواستي بوسيله مركز ON-OFF (در مركز Q60/A)
-
قابليت استفاده در مكان هاي پر تردد
-
امكان توسعه ريموت هاي فابريك غير هم كد به تعداد ماكزيمم 56 عدد
آموزش کامل نحوه کنترل و برنامه ریزی انواع جک پروتکو
یکی از مهم ترین آموزش هایی که شما در هنگام نصب جک پروتکو باید آن را به خوبی در ذهن داشته باشید، آموزش نحوه کنترل و برنامه ریزی جک های پروتکو می باشد. در ادامه شما را به صورت کامل با مشخصلا تمامی جک های پرتوکو و نحوه برنامه ریزی آن ها آشنا خواهیم کرد تا بدون دردسر بتوانید برنامه ریزی مد نظر خود را به جک درب پارکینگ بدهید.
برنامه ریزی جک ها یکی از مهم ترین بخش های نصب می باشد تا از بروز صدمات در آینده جلوگیری شود. لازم به ذکر است نحوه کنترل و برنامه ریزی جک درب پارکینگ بسیار با اهمیت است و اگر در آن خطایی رخ دهد باعث بروز صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.
قبل از آن که شما را به صورت کامل با نحوه کنترل و برنامه ریزی انواع جک پروتکو آشنا کنیم؛ شما اول باید به مشخصات این نوع از جک های درب پارکینگ به خوبی آشنایی داشته باشید. به همین دلیل ما مشخصات کلی تمامی جک های پروتکو را برای شما به صورت ذیل توضیح داده ایم:
- امكان استفاده از تعداد نامحدودي ريموت فابريك هم كد
- مجهز به نمايشگر ، جهت كليه دستورالعمل ها و اخطارهاي سيستم
- امكان برنامه ريزي به دو صورت تمام اتوماتيك و نيمه اتوماتيك
- قابليت نصب بر روي انواع درب هاي كشويي ، دو لنگه ، تك لنگه و …….
- امكان برنامه ريزي هر كدام از جكها به صورت جداگانه
- قابليت نصب قفل الكترونيكي بر روي درب با استفاده از كارت رابط ( MEL )
- امكان برنامه ريزي دكمه هاي ريموت در سه مد معمولي ، تك لنگه اي و Stop
- داراي خروجي براي كنترل روشنايي و غيره (در مركز Q60/1A)
- امكان توسعه تعداد ريموت ها به تعداد درخواستي بوسيله مركز ON-OFF (در مركز Q60/A)
- قابليت استفاده در مكان هاي پر تردد
- امكان توسعه ريموت هاي فابريك غير هم كد به تعداد ماكزيمم 56 عدد
ﻣﻌﺮﻓﻲ اﻧﻮاع ﺟﻚ ﻫﺎی پروتکو
این مجموعه از جک های درب پارکینگ شامل یک جفت جک بسیار با قدرت می باشند که این جک ها دارای موتوری کم صدا هستند. شما می توانید جک های پرتوکو را در دو مدل TA و TI که در بازار عرصه شده اند خریداری کنید. حال هر یک از این دو مدل را به صورت جداگانه برای شما توضیح خواهیم داد:
- جک پرتوکو مدل TA
این مدل از جک های پرتوکو دارای زبانه های قدرتمندی هستند که در امتداد این زبانه ها شکافی به اندازه 450 میلی متر حرکت می کند. لازم به ذکر است علاوه بر این شکاف یک شکاف دیگر به اندازه 50 میلی متر در انتهای جک ها وجود دارد که برای خلاصی جک در نظر گرفته شده است.
- جک های پرتوکو مدل TI
این مدل از جک های پرتوکو به صورت بازویی می باشند که بازوهای آن به امتداد افق به جلو و عقب حرکت خواهد کرد. اندازه ای که این جک ها حرکت می کنند بستگی به نوع جک دارد. شما در این مدل از جک ها نیز شاهد شکافی به اندازه 50 میلی متر در انتهای جک خواهید بود که برای خلاصی جک در نظر گرفته شده است.
- امکانات جانبی جک های پرتوکو مدل TI و TA
بر روی زبانه های تمامی جک های پرتوکو در هر یک از جک ها شما شاهد یک سوئیچ می باشید که در هنگام نبود برق و یا بروز مشکل در سیستم جک های، اگر جک ها از کار افتاده باشند می توانید با استفاده از این سوئیچ و چرخاندن آن زبانه را بیرون بکشید و با چرخاندن مجدد سوئیچ آن را ثابت نگه دارید. در این حالت شما جک ها را خلاص کرده اید و می توانید باز و بسته کردن درب را به صورت دستی انجام دهید. در صورتی که این زبانه در داخل باشد جک ها به هیچ عنوان اجازه هیچ گونه حرکتی را ندارند.
ﻣﺮﻛﺰ ﻛﻨﺘﺮل و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی آن (دفترچه راهنمای جک پارکینگی پروتکو)
حال شما را با نحوه کنترل و برنامه ریزی انواع جک پروتکو آشنا خواهیم کرد تا بتوانید تنظیمات مورد نیاز خود را در جک ها به ثبت برسانید.
- ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻣﺮﻛز
مرکز های چندکاره را می توان بر روی تمامی درب های کشویی، تک لنگه و دو لنگه نصب کرد. شما می توانید با استفاده از 4 دکمه A، B، C و D برنامه ریزی های مختلفی را بر روی جک های پرتوکو انجام دهید. با این 4 دکمه شما مدت، قدرت و نحوه عملکرد را بر روی جک ها برنامه ریزی می کنید و دو دکمه A و B نیز برای رفتن به منو ها و زیرمنو ها استفاده می شود. دکمه های C و D نیز به ترتیب برای زیاد کردن و کم کردن موضوع های مختلف در منو مورد استفاده قرار می گیرد. مرکز دارای دو نمایشگر می باشد که در آن شما شاهد پیام های خطا، مقدارهای قابل تغییر و متغیر های منو خواهید بود. برای آن که شما بتوانید مقدارها و متغیرها را در این منو تغییر دهید باید هر کدام را به صورت ذیل تغییر دهید:
- دکمه A
این دکمه برا تعویض کلی منوها می باشد که با هر بار فشار آن شما شاهد 4 زیر گزینه خواهید بود که عبارت اند از:
- ۵AS
- ۲PA
- ۴De
- ۳rA
- ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻨﻮ و زﻳﺮ ﻣﻨﻮﻫﺎ
حال بهتر است شما را به صورت کلی با منوها و زیر منوهایی که در صفحه نمایشگر مشخص می شود آشنا کنیم:
- ﻣﻨﻮی اصلی
این منو حالت معمولی و بدون ایراد را به شما نشان خواهد داد و در این حالت مرکز آماده است که از شما فرمان های جدید را بگیرد. اگر شما در منوی دیگری بودید بهتر است تا مدتی دست به هیچ کدام از دکمه ها نزنید و دستگاه به صورت اتوماتیک به منوی اصلی خود باز خواهد گشت.
- ﻣﻨﻮی PA (PARAMETERS)
منوی اصلی برای تغییر دارای 22 نوع از زیر منوها در خود می باشد. شما برای آن که بتوانید به زیر منوها دسترسی داشته باشید باید دکمه A را بفشارید. بعد از فشردن شما به منوی PA خواهید رسید و باید دکمه B را فشار دهید. شما با هر بار فشردن دکمه B یکی از 22 زیر منو برای شما نمایان می شود و بعد از گذشت 1 ثانیه مقدار آن ها نیز مشخص خواهد شد.
در این مدت برای تغییر این زیر منوها شما می توانید با فشردن دکمه C مقدار را افزایش دهید و برای تأیید کردن تغییرات خود از دکمه SI استفاده کنید. از دکمه D در این زیر منوها برای کاهش دادن مقدارها و یا منتفی کردن موضوع استفاده می شود.
- ﻣﻨﻮی rA (Radio)
این منو برای تنظیم و شناسایی هر کدام از کلیدهای ریموت استفاده می شود. ریموت هایی که برای جک های پروتکو به شما تحویل داده می شود دارای 3 دکمه بر روی خود می باشد. شما می توانید با استفاده از این منو هر یک از دکمه ها را به دلخواه تنظیم کنید. لازم به ذکر است ریموت ها در ابتدای کار باید به مرکز شناسانده شوند. این کار را باید با استفاده از دکمه های مرکز انجام دهید.
- ﻣﻨﻮی ( dE )
در این منو شما می توانید مقدار پیش فرضی که برای بسته شدن رله ها در نظر گرفته شده است را تغییر دهید. با فشردن کلید C می توانید تا زمانی که صدای دو تقه رله ها به گوش رسیده است را بارگذاری کنید و آن را تأیید کنید. به عنوان مثال شما برای تنظیم جک های بازویی باید بر روی گزینه RP کلیک کنید.
- ﻣﻨﻮی « AS »
این منو برای آن که شما بتوانید برنامه ریزی جک ها را به صورت بخش بخش صورت دهید می باشد. در این منو شما می توانید برنامه های زیر را در جک ها به ثبت برسانید:
-
برای برنامه ریزی درب هایی که دارای 1 موتور می باشند:
-
دکمه A را چندین بار بزنید تا وارد منوی AS شوید
-
دکمه B را چندین بار فشار دهید تا N1 نشان داده شود
-
در این مرحله شما باید یک پالس START بدهید. در این صورت موتور شروع با کار خواهد کرد و نمایشگر N1 به شما نمایش داده می شود
-
هنگامی که موتور 30 درصد راه خود را طی کرده است می توانید پالس START دوم را به ثبت برسانید. در این حالت سرعت موتور به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد و نمایشگر R1 نشان داده خواهد شد
-
پالس سوم موتور در این مرحله متوقف می شود. در این زمان، تایمر داخلی شروع به محاسبه زمان اختلاف میان باز و بسته شدن اتوماتیک خواهد کرد. در نهایت برای شما نمایشگر TP نشان داده خواهد شد و سپس شروع به شمارش ثانیه ها می کند
-
پالس پنجم در این مرحله شروع خواهد شد. در این زمان محاسبه زمان در هر موقع که شما آن را فشار دهید متوقف خواهد شد و موتورها شروع به بستن درب ها خواهند کرد
-
هنگامی که سیکل بستن درب ها به صورت اتوماتیک تکمیل شده است دیگر شما احتیاجی به پالس START بعدی نخواهید بود. مرکز به صورت اتوماتیک شروع به حرکت خواهد کرد و متوقف می شود. تمامی زمان هایی که شما در این تنظیم ثبت کرده اید در حافظه دستگاه ذخیره می شود.
-
ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی درب هایی که دارای 2 موتور می باشند:
-
دکمه A را چندین بار فشار دهید تا برای شما منوی AS نشان داده شود
-
دکمه B را چندین بار فشار دهید تا بتوانید زیر منوی N2 را مشاهده کنید
-
در این مرحله شما باید یک پالس START به موتور دهید تا شروع به کار کردن کند و به شما نمایشگر N1 را نشان دهد
-
باید صبر کنید تا موتور شماره یک حدود 90 درصد راه خود را طی کند بعد از آن باید پالس دوم را START دهید. با این کار سرعت موتور به صورت آنی کاهش پیدا می کند و نمایشگر R1 را به شما نشان خواهد داد
-
هنگامی که باز شدن درب شماره 1 تکمیل شد پالس سوم توقف موتور یک بلافاصله با شروع کار کردن موتور دو همراه است و در این حالت نمایشگر N2 نمایش داده می شود
-
بعد از طی کردن 90 درصد راه موتور شماره 2 پالس چهارم سرعت آن را رو به کاهش میبرد و به شما نمایشگر R2 نمایش داده می شود
-
پالس پنجم نیز باعث توقف کامل موتور شماره دو می شود و شروع به محاسبه اخلاف زمانی می کند که برای باز و بسته شدن اتوماتیک دو لنگه باید آن را تنظیم کنید و سپس نمایشگر TP را نشان خواهد داد. بعد از به نمایش گذاشتن این نمایشگر شروع به شمارش ثانیه ها میکند.
-
هنگامی که پالس آخر را به سیستم بدهید محاسبه این تایم متوقف می شود و موتورها یکی بعد از دگری به صورت اتوماتیک بسته خواهند شد و در جای اولیه خود شروع به حرکت می کنند. تمامی زمان هایی که شما با پالس های مختلف به لنگه های درب داده اید در سیستم ذخیره خواهد شد.
ﻣﻌﺮﻓﻲ اﻧﻮاع ﺟﻚ ﻫﺎی پروتکو
این مجموعه از جک های درب پارکینگ شامل یک جفت جک بسیار با قدرت می باشند که این جک ها دارای موتوری کم صدا هستند. شما می توانید جک های پرتوکو را در دو مدل TA و TI که در بازار عرصه شده اند خریداری کنید. حال هر یک از این دو مدل را به صورت جداگانه برای شما توضیح خواهیم داد:
-
جک پرتوکو مدل TA
این مدل از جک های پرتوکو دارای زبانه های قدرتمندی هستند که در امتداد این زبانه ها شکافی به اندازه 450 میلی متر حرکت می کند. لازم به ذکر است علاوه بر این شکاف یک شکاف دیگر به اندازه 50 میلی متر در انتهای جک ها وجود دارد که برای خلاصی جک در نظر گرفته شده است.
-
جک های پرتوکو مدل TI
این مدل از جک های پرتوکو به صورت بازویی می باشند که بازوهای آن به امتداد افق به جلو و عقب حرکت خواهد کرد. اندازه ای که این جک ها حرکت می کنند بستگی به نوع جک دارد. شما در این مدل از جک ها نیز شاهد شکافی به اندازه 50 میلی متر در انتهای جک خواهید بود که برای خلاصی جک در نظر گرفته شده است.
-
امکانات جانبی جک های پرتوکو مدل TI و TA
بر روی زبانه های تمامی جک های پرتوکو در هر یک از جک ها شما شاهد یک سوئیچ می باشید که در هنگام نبود برق و یا بروز مشکل در سیستم جک های، اگر جک ها از کار افتاده باشند می توانید با استفاده از این سوئیچ و چرخاندن آن زبانه را بیرون بکشید و با چرخاندن مجدد سوئیچ آن را ثابت نگه دارید. در این حالت شما جک ها را خلاص کرده اید و می توانید باز و بسته کردن درب را به صورت دستی انجام دهید. در صورتی که این زبانه در داخل باشد جک ها به هیچ عنوان اجازه هیچ گونه حرکتی را ندارند.
ﻣﺮﻛﺰ ﻛﻨﺘﺮل و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی آن (دفترچه راهنمای جک پارکینگی پروتکو)
حال شما را با نحوه کنترل و برنامه ریزی انواع جک پروتکو آشنا خواهیم کرد تا بتوانید تنظیمات مورد نیاز خود را در جک ها به ثبت برسانید.
-
ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻣﺮﻛز
مرکز های چندکاره را می توان بر روی تمامی درب های کشویی، تک لنگه و دو لنگه نصب کرد. شما می توانید با استفاده از 4 دکمه A، B، C و D برنامه ریزی های مختلفی را بر روی جک های پرتوکو انجام دهید. با این 4 دکمه شما مدت، قدرت و نحوه عملکرد را بر روی جک ها برنامه ریزی می کنید و دو دکمه A و B نیز برای رفتن به منو ها و زیرمنو ها استفاده می شود.
دکمه های C و D نیز به ترتیب برای زیاد کردن و کم کردن موضوع های مختلف در منو مورد استفاده قرار می گیرد. مرکز دارای دو نمایشگر می باشد که در آن شما شاهد پیام های خطا، مقدارهای قابل تغییر و متغیر های منو خواهید بود. برای آن که شما بتوانید مقدارها و متغیرها را در این منو تغییر دهید باید هر کدام را به صورت ذیل تغییر دهید:
-
دکمه A
این دکمه برا تعویض کلی منوها می باشد که با هر بار فشار آن شما شاهد 4 زیر گزینه خواهید بود که عبارت اند از:
-
۵AS
-
۲PA
-
۴De
-
۳rA
-
ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻨﻮ و زﻳﺮ ﻣﻨﻮﻫﺎ
حال بهتر است شما را به صورت کلی با منوها و زیر منوهایی که در صفحه نمایشگر مشخص می شود آشنا کنیم:
-
ﻣﻨﻮی اصلی
این منو حالت معمولی و بدون ایراد را به شما نشان خواهد داد و در این حالت مرکز آماده است که از شما فرمان های جدید را بگیرد. اگر شما در منوی دیگری بودید بهتر است تا مدتی دست به هیچ کدام از دکمه ها نزنید و دستگاه به صورت اتوماتیک به منوی اصلی خود باز خواهد گشت.
-
ﻣﻨﻮی PA (PARAMETERS)
منوی اصلی برای تغییر دارای 22 نوع از زیر منوها در خود می باشد. شما برای آن که بتوانید به زیر منوها دسترسی داشته باشید باید دکمه A را بفشارید. بعد از فشردن شما به منوی PA خواهید رسید و باید دکمه B را فشار دهید. شما با هر بار فشردن دکمه B یکی از 22 زیر منو برای شما نمایان می شود و بعد از گذشت 1 ثانیه مقدار آن ها نیز مشخص خواهد شد. در این مدت برای تغییر این زیر منوها شما می توانید با فشردن دکمه C مقدار را افزایش دهید و برای تأیید کردن تغییرات خود از دکمه SI استفاده کنید. از دکمه D در این زیر منوها برای کاهش دادن مقدارها و یا منتفی کردن موضوع استفاده می شود.
-
ﻣﻨﻮی rA (Radio)
این منو برای تنظیم و شناسایی هر کدام از کلیدهای ریموت استفاده می شود. ریموت هایی که برای جک های پروتکو به شما تحویل داده می شود دارای 3 دکمه بر روی خود می باشد. شما می توانید با استفاده از این منو هر یک از دکمه ها را به دلخواه تنظیم کنید. لازم به ذکر است ریموت ها در ابتدای کار باید به مرکز شناسانده شوند. این کار را باید با استفاده از دکمه های مرکز انجام دهید.
-
ﻣﻨﻮی ( dE )
در این منو شما می توانید مقدار پیش فرضی که برای بسته شدن رله ها در نظر گرفته شده است را تغییر دهید. با فشردن کلید C می توانید تا زمانی که صدای دو تقه رله ها به گوش رسیده است را بارگذاری کنید و آن را تأیید کنید. به عنوان مثال شما برای تنظیم جک های بازویی باید بر روی گزینه RP کلیک کنید.
-
ﻣﻨﻮی « AS »
این منو برای آن که شما بتوانید برنامه ریزی جک ها را به صورت بخش بخش صورت دهید می باشد. در این منو شما می توانید برنامه های زیر را در جک ها به ثبت برسانید:
-
برای برنامه ریزی درب هایی که دارای 1 موتور می باشند:
-
دکمه A را چندین بار بزنید تا وارد منوی AS شوید
-
دکمه B را چندین بار فشار دهید تا N1 نشان داده شود
-
در این مرحله شما باید یک پالس START بدهید. در این صورت موتور شروع با کار خواهد کرد و نمایشگر N1 به شما نمایش داده می شود
-
هنگامی که موتور 30 درصد راه خود را طی کرده است می توانید پالس START دوم را به ثبت برسانید. در این حالت سرعت موتور به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد و نمایشگر R1 نشان داده خواهد شد
-
پالس سوم موتور در این مرحله متوقف می شود. در این زمان، تایمر داخلی شروع به محاسبه زمان اختلاف میان باز و بسته شدن اتوماتیک خواهد کرد. در نهایت برای شما نمایشگر TP نشان داده خواهد شد و سپس شروع به شمارش ثانیه ها می کند
-
پالس پنجم در این مرحله شروع خواهد شد. در این زمان محاسبه زمان در هر موقع که شما آن را فشار دهید متوقف خواهد شد و موتورها شروع به بستن درب ها خواهند کرد
-
هنگامی که سیکل بستن درب ها به صورت اتوماتیک تکمیل شده است دیگر شما احتیاجی به پالس START بعدی نخواهید بود. مرکز به صورت اتوماتیک شروع به حرکت خواهد کرد و متوقف می شود. تمامی زمان هایی که شما در این تنظیم ثبت کرده اید در حافظه دستگاه ذخیره می شود.
-
ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی درب هایی که دارای 2 موتور می باشند:
-
دکمه A را چندین بار فشار دهید تا برای شما منوی AS نشان داده شود
-
دکمه B را چندین بار فشار دهید تا بتوانید زیر منوی N2 را مشاهده کنید
-
در این مرحله شما باید یک پالس START به موتور دهید تا شروع به کار کردن کند و به شما نمایشگر N1 را نشان دهد
-
باید صبر کنید تا موتور شماره یک حدود 90 درصد راه خود را طی کند بعد از آن باید پالس دوم را START دهید. با این کار سرعت موتور به صورت آنی کاهش پیدا می کند و نمایشگر R1 را به شما نشان خواهد داد
-
هنگامی که باز شدن درب شماره 1 تکمیل شد پالس سوم توقف موتور یک بلافاصله با شروع کار کردن موتور دو همراه است و در این حالت نمایشگر N2 نمایش داده می شود
-
بعد از طی کردن 90 درصد راه موتور شماره 2 پالس چهارم سرعت آن را رو به کاهش میبرد و به شما نمایشگر R2 نمایش داده می شود
-
پالس پنجم نیز باعث توقف کامل موتور شماره دو می شود و شروع به محاسبه اخلاف زمانی می کند که برای باز و بسته شدن اتوماتیک دو لنگه باید آن را تنظیم کنید و سپس نمایشگر TP را نشان خواهد داد. بعد از به نمایش گذاشتن این نمایشگر شروع به شمارش ثانیه ها میکند.
-
هنگامی که پالس آخر را به سیستم بدهید محاسبه این تایم متوقف می شود و موتورها یکی بعد از دگری به صورت اتوماتیک بسته خواهند شد و در جای اولیه خود شروع به حرکت می کنند. تمامی زمان هایی که شما با پالس های مختلف به لنگه های درب داده اید در سیستم ذخیره خواهد شد.